Thursday

ASAS MEMPERKENALKAN MAKANAN PEJAL UNTUK BABY

BILA?
 Kira-kira enam bulan. Penyusuan eksklusif disyorkan sehingga enam bulan. Suatu diperkaya dengan zat besi, formula pemakanan bayi dianggap sebagai pengganti hanya mencukupi untuk penyusuan susu ibu oleh American Academy of Pediatrics.


BAGAIMANA?
Pergi perlahan-lahan! Tidak perlu tergesa-gesa.Gunakan "Salah satu pada masa" kaedah untuk memperkenalkan makanan baru. Kaedah ini membantu mengesan alahan dan memudahkan pencernaan.Memperkenalkan hanya satu makanan baru pada satu-satu masa, dan memastikan yang makanan yang hanya baru 3-5 hari.Jika reaksi alergi berlaku, laporkan kepada PAED.

BERAPA BANYAK?
Mulakan dengan hanya satu/dua sudu sahaja pada setiap waktu makan dan belajar untuk mengambil isyarat daripada bayi anda. Susu ibu atau formula kekal sebagai sumber utama pemakanan kepada 12 bulan, jadi kuantiti tidak penting sebagai pelbagai.

BERAPA KERAP?
Empat hingga enam makan mini sehari disyorkan, kerana perut si kecil adalah terlalu kecildan hawa nafsu yang berubah-ubah. Pada setiap hidangan mini, menawarkan sejumlah kecil (2 sudu / 1 auns) 2-3 jenis makanan yang berbeza.

APA YANG PERLU DIBERI?
Makanan pertama bayi termasuk vitamin-bijirin yang diperkaya yang menipis dengan susu ibu atau formula dicampur dengan kentang manis, epal, pisang dan pear. Selepas makanan yang pertama, anda perlahan-lahan boleh memperkenalkan makanan baru.Berikut adalah senarai makanan pertama untuk memperkenalkan mengikut umur

No comments:

Followers